Pages

.

Omsorg i praktiken!



Olla hyvyyden kohde! Att vara föremål för godhet!

Meningen fick mig att stanna upp mitt i min bilfärd. Varför är det så svårt för oss att vara föremål för godhet och så mycket lättare att försöka vara "goda"?

Under de senaste åren i mitt liv har jag i flera omgångar fått vara föremål för godhet.
Det har inte alla gånger varit lätt att vara den som får ta emot. Ibland har jag gjort motstånd, vägrat ta emot, slingrat mig och kommit med bortförklaringar.

Men jag tror att en av mina livsläxor har varit att lära mig ta emot och att be om hjälp när jag behöver.

Jag tror att styrka inte är att klara sig själv, det har jag försökt. Styrka kanske är att våga släppa greppet om kontrollen och bli hjälplös och ta emot hjälp.

Det kan gälla, sjukdom, ekenomi, bekymmer, relationer, trötthet.
Styrka till Er alla att våga ta emot godhet.

Jag har i dag fått ta emot ett telefonsamtal och en hälsning via posten. Bägge kändes som omtanke och en hälsning om att jag inte är glömd!

Omtanke är de små gesterna som inte gör stort väsen av sig men kan förändra någon annans liv!

( Just nu är jag sjukledig p.g.a twar och känner att jag belastar mina jobbarkompisar med jobb. Men deras omtanke och omsorg med en kort hälsning på ett kort fick mig att inse att jag får ta

emot den här tiden som gåva och behöver inte belasta mig själv med dåligt samvete för att jag är sjuk. - det var omsorg i praktiken i dag! )

No comments:

Post a Comment

.